Lokalhistoriska insatser

Av Inga-Britt Lundmark

Detta är en exempelsamling på lokalhistoriska insatser, som gjorts från början av 1980-talet med skolan som utgångspunkt.

Jag heter Inga-Britt Lundmark och är styrelsemedlem i SKEFO (Föreningen för Skellefteforskning). Mitt styrelseuppdrag är att hålla kontakten och samarbeta med skolan.

Historia har alltid varit ett stort intresse för mig. Mitt yrke, bildlärare på grundskolan har inspirerat mej, dels genom mina lärarstudier där bland annat konsthistoria ingår, men också att vi idag samarbetar med andra ämnen, där konsten speglar samtiden i historisk mening. Lokalhistoria ligger ju naturligtvis närmast hjärtat eftersom det är våra rötter.

Läromedel
Genom mitt arbete som reporter för Utbildningsradion fick jag uppdraget att producera läromedel för skolan i Skellefteå kommun med dess tätorter. Läromedlet var upplagt så att utifrån en historisk bakgrund följa utvecklingen till nutid. I samarbete med museet och historiskt kunniga Skelleftebor som Birgit Falk och Stig Stierna, fick läromedlet en mer lättförståelig prägel. Deras egna upplevelser i uppväxten kompletterades med fakta från ”Skelleftebygdens historia.”

Kurser i Skellefteå lokalhistoria
”Historisk bakgrund innan Skellefteå fick stadsrättigheter, och vad som föregick och vad som hände i den nya lilla staden med handlarnas etablering där även byarna runt Skellefteå hade betydelse för handeln.” Denna historiskt intressanta kunskap erbjöds lärarna i kommunen med tre kursdagar vid två tillfällen/år i ”Ditt Skellefteå” med undertecknad som kursledare. Medverkade gjorde även Göran Fordner det första året och Stig Stierna de övriga åren. Två av tre dagar inriktades på gamla Skellefteå som började med föreläsning om situationen i Skelleftebygden under år 1700 fram till 1845 då staden grundades. Vandringar på plats i gamla stadsdelar ingick samt en diabildsamling som visades med Birgit Falks hjälp. Samtliga lärare fick, genom att pröva olika uppgifter inom museet, insikt i hur museets verksamhet var en resurs till skolan. Landförsamlingens kyrka, träbron, Nordanågården och Bonnstan besöktes naturligtvis också. Tredje dagen innehöll en bussresa ”Oppåt marka”, med Göran Marklund som berättade om Jörn, en av många byar kring staden som hade sin del i Skellefteås utveckling. Det bör nämnas att bland annat handeln hade tillsammans med byarna i Skelleftetrakten stor betydelse för handelsmännen i staden. Missenträsk och Glommersträsk besöktes också där Göran Marklund berättade bland annat om kolonisationen i inlandet. Kurserna pågick i fem år varav den sista med övriga kommunanställda.

Guidning med elever på historiska platser
Skellefteå centrala grundskolor årskurs 8 läser om sin lokalhistoria. Under en period har lektioner förlagts på historiska platser i Skellefteå där jag har guidat eleverna och berättat om hur det var förr i tiden genom besök i Landsförsamlingens kyrka, träbron med omnejd och besök i bonnstadskammare. Och sist men inte minst den fina utställningen om staden Skellefteå kring sekelskiftet, som finns på museet.

Min tanke är att lärarna som undervisar i lokalhistoria och känner behov att lära sig mer, också går den här historiska vandringen. SKEFO är beredd att stödja den insatsen. I övrigt fortsätter guidning för eleverna efter önskemål.

Läromedel i samarbete med gymnasiet
För närvarande pågår ett samarbete mellan SKEFO och gymnasieelever som forskar i lokalhistoria och har skrivit artiklar som ska presenteras i vår tidskrift ”Skelleftebygden”. Den beräknas vara klar i februari 2007. Skolan har visat intresse för detta som läromedel. Med spännande artiklar kring livet under 1700-1800-talet väcker det förhoppningsvis ett intresse hos eleverna på grundskolan till fortsatt forskning i Skellefteå lokalhistoria.