Text och foto: Eivor Nyström
Med anledning av jubileumsåret – det är i år 100 år sedan Skelleftebanan invigdes – följde årets resa så gott det nu går banans sträckning mellan Skelleftehamn och Bastuträsk.
På morgonen den 25 augusti samlades 52 förväntansfulla resenärer på gamla järnvägsstationen i Skellefteå för avfärd mot Bastuträsk via bl a Medle, Slind och Krångfors. Under resan fungerade Rolf Granstrand och Ulf Lundström som reseledare. De turades om att berätta om dels byarna som vi passerade och dels järnvägsstationer och hållplatser längs banan. En hel del roliga anekdoter fick också plats.
I Bastuträsk besöktes Bastuträsk Kulturbyggnader där vi drack kaffe och fick en presentation om en byggnad som nu är ett museum men som tidigare samtidigt fungerat som kyrka och skola, sedan varit krigssjukhus, sedan skola igen och så småningom militärförråd. När militären lämnat byggnaden hade den förmodligen rivits, men lokala krafter ingrep och den restaurerades och idag finns här mycket intressant att titta på, bl a ett beredskapsmuseum.
Efter detta gjorde vi ett studiebesök på Toppchark, f d Holmlunds, där de två unga ägarna visade oss runt i lokalerna och berättade om sitt företag och dess verksamhet.
Efter lunch på Värdshuset besöktes stationsområdet. Det gamla stationshuset är rivet men i den väntsal som finns där idag driver Gunnar Westermark och hans hustru en butik och ett café, där kaffe och jubileumsbakelse avnjöts. Han berättade om hur det gick till när de tog över verksamheten och historien bakom den Pressbyråkiosk från 1924 som finns vid väntsalen.
Pressbyråkiosk i Bastuträsk från 1924
Resan gick tillbaka på vägar söder om järnvägen via Bergsbyn och till Skelleftehamn där S:t Örjans kyrka besöktes.
Efter kaffe på Örjansgården gick färden vidare ut mot havet och vi stannade till vid företaget Railcare, som utvecklar utrustning för järnvägsunderhåll, och vi kunde från bussen titta på en utrustning som ska kunna smälta snö från bangårdar. Härifrån kunde vi också beskåda Rönnskärsverken på andra sidan viken.
Resan tillbaka mot Skellefteå gick via stationsområdet i Skelleftehamn och Sävenäs längs järnvägen tillbaka till utgångspunkten – Skellefteå gamla järnvägsstation